استدمن برای ایجاد شکلِ تصویریِ آ نچه در ذهن دارد، از هیچ متریالی فرو نمی گذارد. هر وسیله ای که بتواند اثری از خود بر جا بگذارد برایش ابزار طراحی به حساب می آید

او با خودش، اطرافیانش، حکومتش، قاره اش و کُره ای که در آن زندگی می کند تعارف ندارد؛ نقدهای تهاجمیِ او از تاریخ و زمانه ی خود، جای طفره رفتن برای کسی نمی گذارد

تعجبی ندارد که سرمنشأ طرحهای او را آثار جنبش  «دادائیسم » و هنرمندانی چون  «جرج گروز » و « جان هارت فیلد » بدانیم که معتقد بودند جامعه ای با قابلیت را ه اندازی جنگِ ۱۹۱۴ تا ۱۹۱۸ به شدت فاسد، غیرقابل دفاع و بی ارزش است.

رلف، کودکِ نازپرورده و احساساتیِ یک خانواده ی چهار نفره بود که در ولز، منطقه ای در غرب انگلستان که جز رمه های گوسفند و جشنواره ی هنر ایستِدفُد چیز دیگری نداشت! زندگی می کرد، و هنوز دهه ی اول عمر خود را سپری نکرده بود که چشمش به آن روی چهره ی بشریت در جنگ جهانی دوم گشوده شد. در دورانی که لابد باید شعرهای شاد کودکانه را حفظ و تکرار می کرد، مدام نامهایی چون هیتلر، موسولینی و هیروهیتو به گوشش می خورد! او همیشه از این دوران با عناوینی چون «اسف بار» ، «حزن انگیز» و «اضطراب آور»  یاد می کند.

رالف استدمن

شاید کودکیِ محصور شده اش زمینه ساز حضور رلفِ جوان در مدرسه ی هنرهای زیبا و به طبع، پرواز آزادانه ی خط و خیال او شد. آثار ابتدایی اش صرفا ترکیبی از واژگانی شوخ به همراه طراحی های فکاهه بود؛ این سبک و سیاق به دلیل عدم هم سویی با ذهنیات معترض رلف چندی نپایید و به مذاقش خوش نیامد. بنابراین هزلیات او با یک دگردیسیِ دوره ای، تبدیل به گزارشهای مصور مستندی شد از روزگار دلهره آوری که در یک ظاهر متمدن و آلامُد رخ می نمود.

او با خودش، اطرافیانش، حکومتش، قاره اش و کُره ای که در آن زندگی می کند تعارف ندارد؛ نقدهای تهاجمیِ او از تاریخ و زمانه ی خود، جای طفره رفتن برای کسی نمی گذارد. رلف استدمن ضمن اعتراف به اینکه از نظر سیاستمدارانِ زمانه  »انسانی افعی صفت « است، اما تأکید می کند وجود اشخاصی چون او در این برهه ضروری است! می گوید «این که همه شاهدیم چگونه جهان به طرزی غیرقابل بخشش، در حال از هم فروپاشی است بسیار غمناکم می کند.  »

رالف استدمن

استدمن برای ایجاد شکلِ تصویریِ آ نچه در ذهن دارد، از هیچ متریالی فرو نمی گذارد. هر وسیله ای که بتواند اثری از خود بر جا بگذارد برایش ابزار طراحی به حساب می آید و هر اتفاقی که در حین طراحی بر روی کاغذ رخ بدهد خوشایند خواهد بود! در جای جایِ طراحیها، کارتونها و تصویرسازیهای او خطوط اکسپرسیو به طور عامدانه ای به چشم می خورند؛ ضخامتها و فرمهایی که قرار است بیانگر هیجانات درونی خالقشان باشند. خودش  به شوخی یا جدی  می گوید  «من بهترین ایده هایم را موقع رعدوبرق می گیرم! »

رالف استدمن

طرح  «خانواده ی سلطنتیِ انگلستان » که دربرگیرنده ی چهره ی تک تک افراد این خانواده ی متمول است، یکی از نمونه های بهره گیری ماهرانه از ویژ گی های خط در بیان روحیات هریک از آنها است. طرح  «اسیران مُد » نمونه ای دیدنی از مهارت جادویی رلف است که به طرز شگفت انگیز، و تنها با سودجویی از خط، دو شخصیت متفاوت را در یک بدن به نمایش گذاشته است؛ نیمه ای شیک پوش و نیمه ای ژنده پوش.
در یکایک طرحهای استدمن هم نشینیِ مناسبی را میان خط خطیهای آزاد و پرخاشگرانه و بافتهای نامنظم از یک سو، و همچنین خطوط شابلونی و سطوح هندسی منظم از سویی دیگر شاهدیم که گواهی است بر تسلط همه جانبه ی او بر اصول بصری هنرهای تجسمی.

رلف موفقیت و ممارست حرفه ای خود را مدیون  «یک اسکناس پنج لیری » می داند که ریچارد اینگرامِز، سردبیر نشریه ی پرایوِت آی، در یک پاکتِ نامه، بابت دستمزد نخستین طرح منتشر شده ی او برایش فرستاده بود

رالف استدمن

استدمن علاوه بر تصویرگری و کارتون، در شاخه های گوناگون هنری فعالیت چشمگیر داشته و دارد؛ ترانه های مردمیِ او مورد علاقه ی بسیاری از کمپانیهای صوتی است، سالن های اپرا علاقه مندند تا او پرده های بسیار عظیمی را برایشان نقاشی کند، کارگردانهای تئاتر مفتخر می شوند اگر رلف طراحی لباس و صحنه ی نمایشهایشان را به عهده بگیرد. او همچنین آثار کلاسیک متعددی چون «جزیره ی گنج»  ،« فارنهایت»  ، «۴۵۱ ترس و نفرت در لاس وگاس» ، «آلیس در سرزمین عجایب»  و «مزرعه ی حیوانات»  را مصور، و کتابهای بی نظیری را درباره ی زندگی «زیگموند فروید»  و «لئوناردو داوینچی»  بازنویسی و طراحی کرده است.
هنرمند ما در حالی مرز هشتاد سالگی را سپری می کند که به عنوان اسطوره ای جاودان در تاریخ هنر معاصر شناخته می شود. این در حالی است که هنوز موفقیت و ممارست حرفه ای خود را مدیون «یک اسکناس پنج لیری»  می داند که ریچارد اینگرامِز، سردبیر نشریه ی پرایوِت آی، در یک پاکتِ نامه، بابت دستمزد نخستین طرح منتشرشده ی او برایش فرستاده بود. همیشه از آن اسکناس با عنوان  «هدیه ی آسمانی » یاد می کند. 
 


بیشتر بخوانید

  • ۲۸ تیر ۱۳۹۷
  • ۰
  • 14 کاربر | امتیاز: 3 از 5
کل نظرات (۰)